Kepada Hishammuddin Hussein dan Menteri-Menteri MELAYU:

KUASA ADALAH IBARAT SEBILAH PEDANG. JIKA IA SEKADAR DIGILAP, DIPERASAP, DISARUNGKAN DAN DIGANTUNG DI DINDING, BERAPA BANYAK PEDANG PUN YANG ADA, TIADA GUNANYA. TETAPI JIKA SEKALI SEKALA DIGUNAKAN, BIARPUN HANYA UNTUK MEMOTONG SEBIJI MANGGA, MAKA AKAN DIKETAHUILAH TAJAM TUMPULNYA.

Tuesday, May 26, 2009

Provokasi Hindraf semakin bahaya

Akhbar hari ini melaporkan beberapa pertubuhan bukan kerajaan (NGO) mendesak kerajaan bertindak tegas terhadap pemimpin pertubuhan haram Hindraf yang sengaja membuat provokasi bagi membangkitkan kemarahan rakyat dan mengancam keselamatan awam.
Pemimpin Hindraf yang terus membuat kenyataan bersifat provokatif dan enggan menghadiri sesi perjumpaan dengan Lembaga Penasihat ISA seperti ditetapkan sebelum pembebasan mereka, dua minggu lalu.
Mereka mahu tindakan segera diambil terhadap pemimpin pertubuhan haram itu, yang jelas cuba menggugat kestabilan negara dengan mengeluarkan kenyataan keterlaluan, berbaur perkauman dan mencabar kedaulatan undang-undang.

Antara lain, Pengerusi Hindraf, P Waythamoorthy yang kini tinggal di luar negara, turut mengugut kerajaan supaya menarik balik arahan mewajibkan abangnya, P Uthayakumar, menghadiri sesi itu atau sekali lagi berdepan dengan protes jalanan di seluruh negara.

Timbalan Pengerusi II Majlis Permuafakatan Ummah (Pewaris), Rahimuddin Md Harun, berkata kerajaan juga wajar mengkaji kemungkinan pemimpin Hindraf cuba membawa ideologi Harimau Pembebasan Tamil Eelam (LTTE) ke negara ini.

Presiden Angkatan Belia Islam Malaysia (Abim), Yusri Mohd, pula berkata jika unsur ekstrem yang dibawa pemimpin Hindraf tidak segera dibendung, lama-kelamaan ia akan berleluasa dan menjadi ancaman besar kepada negara.

Presiden Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa), Datuk Ibrahim Ali, berkata, kerajaan perlu segera bertindak tegas terhadap pemimpin Hindraf kerana mereka kini sudah terbukti melanggar undang-undang.

Ketua Penerangan Pertubuhan Profesional Melayu dan Pewaris Bangsa (Prowaris), Zulkifli Ahmad, pula berkata peruntukan ISA mungkin terlalu lembut dan tidak berkesan untuk mengubah tindak tanduk pemimpin Hindraf.

Lebai juga senada dengan pemimpin NGO berkenaan dan berpendapat tindakan ugutan oleh pemimin Hindraf itu adalah satu provokasi yang bahaya serta boleh mengancam perpaduan, keselamatan dan ketenteraman negara ini. Amat tidak wajar bagi golongan atau individu berkenaan membuat provokasi seperti itu sewenang-wenangnya tanpa memikirkan nasib masa depan negeri dan rakyat.

Lebih dikesali ialah ada provokasi itu dibuat oleh wakil rakyat yang mendakwa bertindak sebagai jurucakap parti yang memerintah negeri. Rasanya pemimpin berkenaan, dan partinya amat memahami kesan tindakan mereka di segi undang-undang serta perlembagaan negara ini.

Berdasarkan kedudukan itu, maka lLebai menganggap tindakan ituboleh dianggap secara terang-terangan mencabar kedaulatan undang-undang dan Perlembagaan Negara. Lebai anggap tindakan berkenaan sebagaisatu lagi ujian besar terhadap kesetiaan rakyat dan ketegasan undang-undang negara ini.

Dan, yang jelas ialah ia boleh ditakrifkan sebagai usaha pihak berkenaan mencari publisiti murah dengan menimbulkan isu-isu sensitif agar mereka dapat menyemarakkan sentimen serta emosi rakyat. Inilah taktik yang kerap dimainkan oleh pembangkang di negara ini. Namun Lebai yakin sebahagian besar rakyat negara itu tidak menyedari atau mengetahui keadaan sebenarnya.
Mereka hanya terikut-ikut kerana terpengaruh dengan kata-kata semangat serta janji kononnya tindakan berkenaan adalah untuk menjamin kebajikan masa depan mereka. Golongan itu hanya melafazkan janji-janji manis semata-mata, tetapi tidak pernah membayangkan kehidupan yang pahit akibat ketelanjuran itu.

Lebai juga berharap jika tindakan provokasi oleh pemimpin Hindraf atau mana-mana pemimpin, itu bercanggah dengan perlembagaan, maka golongan atau individu yang sengaja bertindak demikian juga menyalahi undang-undang serta perlu diambil tindakan sewajarnya.

Terlanjur bercakap mengenai perkara ini, Lebai juga terbaca dalam laman web
ipohmalay dan Lebai juga ada berikan komen. Lebai mendedahkan kepada pemilik laman blog itu mengenai tindakan-tindakan termasuk Timbalan Ketua Menteri II Pulau Pinang P Ramasamy yang banyak menulis kepada http://www.tamilcanadian.com/. Dalam tulisan-tulisannya, Ramasamy yang juga bekas profesor di Univeriti Malay banyak menimbulkan provokasi antara bangsa Melayu dan kaum minoriti Tamil di Malaysia.

Selain, dilihat menyokong pertubuhan pengganas LTTE di Sri Lanka, tulisan Ramasamy itu juga cuba menimbulkan kemarahan kaum Tamil terhadap orang Melayu. Perlu diingat bahawa bangsa Melayu adalah Islam dan tidak semua kaum Tamil beragama Hindu. Jika provokasi itu, terus dinyalakan Lebai bimbang ianya boleh mencetuskan api dan akan bertukar menjadi pergaduhan etnik/agama. Jadi lebih baik pihak berkuasa Malaysia membuka mata dan tidak membiarkan nasi menjadi bubur.

Pihak berkuasa hendaklah mengambil tindakan tegas bagi memastikan ia tidak dijadikan mainan politik oleh golongan tertentu. Jika tiada langkah segera diambil untuk membenterasnya, pemikiran begini akan mudah merebak dan menjangkiti pihak lain, terutama rakyat umum. Jika pihak berkuasa tidak bertindak segera, Lebai yakin perkara ini akan berterusan.

Bagi bangsa Melayu dan umat Islam, ingatlah kalimah Surah Al-An'aam ayat 121 yang bermaksud: "Sesungguhnya syaitan-syaitan itu membisikkan kepada pengikut-pengikutnya supaya mereka membantah (menghasut) kamu; dan jika kamu menurut hasutan mereka (untuk menghalalkan yang haram itu), sesungguhnya kamu tetap menjadi orang musyrik."

No comments: