Kepada Hishammuddin Hussein dan Menteri-Menteri MELAYU:

KUASA ADALAH IBARAT SEBILAH PEDANG. JIKA IA SEKADAR DIGILAP, DIPERASAP, DISARUNGKAN DAN DIGANTUNG DI DINDING, BERAPA BANYAK PEDANG PUN YANG ADA, TIADA GUNANYA. TETAPI JIKA SEKALI SEKALA DIGUNAKAN, BIARPUN HANYA UNTUK MEMOTONG SEBIJI MANGGA, MAKA AKAN DIKETAHUILAH TAJAM TUMPULNYA.

Wednesday, October 28, 2009

Apa berlaku di DUN Perak

7.00 pagi - Kawalan ketat lebih 100 polis dan Unit Simpanan Persekutuan (FRU) di sekitar Bangunan Perak Darul Ridzuan (SUK) yang menempatkan DUN Perak.

7.30 pagi - Lapan trak, sebuah van, dua kenderaan pacuan empat roda, dua trak FRU lengkap dengan meriam air di tempatkan luar bangunan SUK termasuk helikopter Polis DiRaja Malaysia yang berlegar-legar di sekitar Ipoh.

8.00 pagi - Lebih 50 pengamal media mula berkumpul di hadapan bangunan Perak Darul Ridzuan yang menempatkan Dewan Undangan Negeri (DUN).

8.50 pagi - Pengerusi DAP, Datuk Ngeh Koo Ham bersama beberapa Adun Pakatan Rakyat tiba di kawasan tempat polis berkawal yang kemudiannya menuju ke arah pejabat DAP di Medan Istana.

9.45 pagi - Kesemua 28 Adun PR keluar dari bangunan DAP untuk menuju ke bangunan SUK bagi menghadiri sidang DUN dengan Sivakumar kelihatan lengkap berpakaian jubah rasmi Speaker. Bagaimanapun, mereka mendakwa dihalang anggota keselamatan.

9. 50 pagi - semua Adun Barisan Nasional (BN) memasuki DUN dan diduduk di tempat masing-masing di sebelah kanan Speaker.

10.00 pagi - Speaker Dewan, Datuk R Ganesan memulakan sidang dewan dimulai dengan bacaan doa. Ketika itu, Adun PR belum masuk ke dalam dewan.

10.10 pagi - Menteri Besar, Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir membentangkan Bajet Perak 2010.

10.20 pagi - Speaker R Ganesan menangguhkan persidangan bagi berhenti rehat kira-kira sejam.

10. 25 pagi - Adun Pakatan Rakyat masuk ke dewan dan cuba menggangu perjalanan persidangan termasuk mengemukakan usul bagi memecat Speaker.

11.20 pagi - Sidang DUN bersambung dan usul Bajet Perak 2010 diluluskan sebulat suara walaupun cuba diganggu Adun pembangkang.

12.45 tengahari - Semua Adun pakatan pembangkang keluar daripada Dewan sebagai menunjukkan bantahan mereka.

12.50 tengahari - Menteri Besar dan Exco menjawab soalan lisan dan tambahan daripada Adun yang mengemukakan soalan.

12.55 tengahari - Ganesan menangguhkan persidangan pada satu tarikh yang akan ditetapkan kemudian.


REMINDER:

Any constructive criticism and comment that would contribute to fair, frank and informed discussion on this posting to help achieve our national objective will be most appreciated. We need to have more open exchange of ideas on this sensitive but important subject in the context of the national vision and security.

No comments: