Kepada Hishammuddin Hussein dan Menteri-Menteri MELAYU:

KUASA ADALAH IBARAT SEBILAH PEDANG. JIKA IA SEKADAR DIGILAP, DIPERASAP, DISARUNGKAN DAN DIGANTUNG DI DINDING, BERAPA BANYAK PEDANG PUN YANG ADA, TIADA GUNANYA. TETAPI JIKA SEKALI SEKALA DIGUNAKAN, BIARPUN HANYA UNTUK MEMOTONG SEBIJI MANGGA, MAKA AKAN DIKETAHUILAH TAJAM TUMPULNYA.

Wednesday, February 10, 2010

Kita tanya ulama Pas

Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Aziz Nik Mat meminta penyokong pakatan pembangkang di Perak memprotes keputusan Mahkamah Persekutuan yang memihak kepada Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir.

Menteri Besar Kelantan itu ketika ditemui para pemberita di Kota Baru berkata, perasaan benci perlu ditanam dalam hati rakyat terhadap keputusan itu kerana kemenangan Barisan nasional (BN) bukan menerusi pilihan raya, sebaliknya
rampasan kuasa.

“Keputusan hari ini (semalam) yang memberi peluang kepada Zambry menang, maka rakyat boleh menentang keputusan mahkamah. Walaupun tidak dengan demonstrasi tetapi perasaan benci dalam hati kepada keputusan (mahkamah),” kata Nik Aziz.

Bagi lebai, Nik Aziz sebenarnya mempunyai `dua wajah'. Wajah pertama, Nik Aziz sebagai ulama ilmu kalam dan wajah kedua Nik Aziz sebagai ahli politik Pas. Dari segi ilmu kalam atau teologi, kenyataan Tok Guru itu masih boleh dipertahankan kebenarannya, itu pun dari sudut teologi saja.

Bagi sudut politik sosioekonomi pula, Nik Aziz perlu bersedia menerima risiko di atas kenyataannya. Perbezaan di antara kedua-dua wajah itu menunjukkan bahawa pada diri seorang ulama ternama seperti Nik Aziz masih belum dapat menyelami pemikiran politik masa kini.

Inilah dakyah politik Nik Aziz dan pakatan pembangkang yang suka sangat menyemai bibit kebencian terhadap orang lain terutama kerajaan Barisan Nasional (BN). Semua ini didorong oleh sikap cauvinis kepartian. Mereka akan menanamkan kebencian kepada semua orang. Kalau mereka tidak mempunyai ada alasan, maka mereka akan mencipta macam-macam alasan.

Dakyah Nik Aziz ini sangat bahaya kerana Perak tidak boleh mencapai kemajuan jika wujud sikap saling bencimembenci, sedangkan BN positif untuk melaksanakan sesuatu, perpaduan kaum, keamanan dan pembangunan.

Inikah rupa orang yang digelar Tok Guru atau ulama. Tapi Lebai faham bahawa ulama Nik Aziz sebenarnya adalah gelaran yang diberi oleh orang lain. Tok Guru ini mengajak orang benci-membenci. Tok Guru ini tidak boleh menerima hakikat bahawa Yang Maha Esa memberi peluang kepada Dr Zambry untuk mentadbir Perak. Kenapa hendak dilawan takdir Tuhan.


Kalau tanpa izin Yang Maha Esa, Zambry tidak akan jadi MB.

Sekarang Yang Maha Kuasa memberi izin kepada Zambry dan tidak memberi izin kepada Nizar. Kena lah kita terima ketentuan Ilahi ini dengar hati yang terbuka, bukan menentang. Jika kita menentang bermakna kita menentang kuasa Yang Maha Esa. Minta dijauhkan lah. Kita umat Islam kena sedar akan ketentuan Ilahi.

Biarlah orang kafir dalam Pakatan Rakyat yang menentang ketentuan Yang Maha Esa, sebab mereka bukan faham atau terima pun pasal Islam.

Lebai ingin bertanya penyokong Pakatan Rakyat yang beragama Islam. Lebai ingin bertanya kepada Nik Aziz yang tinggi ilmu agama Islamnya. Lebai ingin bertanya kepada Mursyidul Am Pas dan ulama-ulama digelar dalam Pas:

"Siapa lantik Zambry jadi MB Perak?"

Lebai ada jawapan, tapi saja kita mahu melihat sejauh mana dan setinggi mana ilmu ulama-ulama Pas.

Sikap Nik Aziz ini banyak Lebai ulas dalam tulisan-tulisan sebelum ini. Belah baca sini, sini, sini, sini.

REMINDER:

Any constructive criticism and comment that would contribute to fair, frank and informed discussion on this posting to help achieve our national objective will be most appreciated. We need to have more open exchange of ideas on this sensitive but important subject in the context of the national vision and security.

1 comment:

bRAVEhEART said...

Salam ziarah. Teruskan usaha ini, kita berada dilandasan yang benar dan dipihak yang benar juga.