Kepada Hishammuddin Hussein dan Menteri-Menteri MELAYU:

KUASA ADALAH IBARAT SEBILAH PEDANG. JIKA IA SEKADAR DIGILAP, DIPERASAP, DISARUNGKAN DAN DIGANTUNG DI DINDING, BERAPA BANYAK PEDANG PUN YANG ADA, TIADA GUNANYA. TETAPI JIKA SEKALI SEKALA DIGUNAKAN, BIARPUN HANYA UNTUK MEMOTONG SEBIJI MANGGA, MAKA AKAN DIKETAHUILAH TAJAM TUMPULNYA.

Monday, December 7, 2009

Mahfuz serang Ariffahmi dan Nik Aziz

Naib Presiden Pas, Mahfuz Omar hari ini menunjukkan taringnya apabila meminta MB Kelantan Datuk Nik Aziz Nik Mat
memastikan menantunya Abdul Ariffahmi Abdul Rahman meninggalkan segera pejabat PMBK dan tidak lagi masuk campur dalam sebarang urusan Perbadanan Menteri Besar Kelantan itu.

Kenyataan yang dikeluarkan oleh Mahfuz itu adalah berikutan maklumat yang beliau perolehi yang menunjukkan Ariffahmi masih menunjukkan 'kuasanya' dalam PMBK walaupun sudah diarah meletakkan jawatan oleh bapa mentuanya. Ariffahmi dijangka meletakkan jawatannya pada Mac tahun depan, bukannya serta merta selepas mendapat arahan. Ini membuktikan bahawa sekarang ini jika orang bertanya siapa CEO PMBK, jawabnya ialah Ariffahmi.

Kenapa Ariffahmi belum meletakkan jawatannya dengan segera tetapi menunggu hingga Mac tahun depan? "Ada urusan yang perlu diselesaikan". Demikian tegas Ariffahmi baru-baru ini apabila ditanya mengenai peletakan jawatannya dalam
PMBK. Justeru, pastinya Ariffahmi masih berkuasa dalam PMBK sekarang ini dan boleh membuat apa saja keputusan sebagai CEO.

Perlu diingat bahawa Ariffahmi masih disiasat oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia.

Hari ini Mahfuz orang kuat Pas telah mengeluarkan kenyataan meminta Nik Aziz memastikan menantunya itu tidak menunggu hingga Mac tahun depan untuk meletakkan jawatan, tetapi perlu dibuat segera. Kata Mahfuz, Ariffahmi tidak
sepatutnya menjalankan tugasnya lagi yang akan memberi kesan kepada PMBK, termasuk dari segi kewangan atau menguruskan sebarang projek.

“PMBK is a corporate entity, which has to maintain its corporate ethics. I respect Abdul Ariffahmi, who has announced his resignation with a three-month notice. But Nik Abdul Aziz (who is also PMBK adviser) has to determine whether Abdul Ariffahmi can have a role in making any decisions in PMBK during the three months,” Mahfuz said.

Kelemahan Nik Aziz untuk mengarahkan menantunya turun takhta dengan segera boleh menyebabkan integriti PMBK akan terjejas.

Sebelum ini, pada 23 November lalu Nik Aziz telah mengarahkan menantunya melepaskan jawatan CEO PMBK, tetapi membiarkan kepada menantunya membuat keputusan bila akan melepaskan jawatan itu. Tidakkah itu pelik? Jika begitu
Ariffahmi boleh melepaskan jawatannya bila-bila masa pun, hatta Disember 2011.

Jika membuat komen mengenai ada menteri yang lemah dalam pentadbiran kerajaan BN, Nik Aziz akan meminta menteri berkenaan melepaskan jawatan serta merta. tetapi dalam hal Ariffahmi pula, Nik Aziz membiarkan saja menantunya itu membuat keputusan bila hendak berhenti.


PELIK tetapi BENAR!

Dan, Ariffahmi pun sekarang ini tetap menunjukkan kuasanya dalam PMBK.

"Kedudukan beliau sebagai CEO tidak boleh disamakan dengan seorang kerani biasa kerana seorang kerani yang beri notis letak jawatan tiga bulan boleh datang kerja lagi sebab dia tidak memberikan apa-apa kesan tetapi CEO ini melibatkan keputusan," kata Mahfuz lagi.

Apakah ini lakonan 'BAPA MENTUA KU'.


REMINDER:

Any constructive criticism and comment that would contribute to fair, frank and informed discussion on this posting to help achieve our national objective will be most appreciated. We need to have more open exchange of ideas on this sensitive but important subject in the context of the national vision and security.

No comments: