Kepada Hishammuddin Hussein dan Menteri-Menteri MELAYU:

KUASA ADALAH IBARAT SEBILAH PEDANG. JIKA IA SEKADAR DIGILAP, DIPERASAP, DISARUNGKAN DAN DIGANTUNG DI DINDING, BERAPA BANYAK PEDANG PUN YANG ADA, TIADA GUNANYA. TETAPI JIKA SEKALI SEKALA DIGUNAKAN, BIARPUN HANYA UNTUK MEMOTONG SEBIJI MANGGA, MAKA AKAN DIKETAHUILAH TAJAM TUMPULNYA.

Tuesday, December 8, 2009

Nazri Aziz kata Tun M rasis???

Laporan dalam The Star:

Nazri calls Dr M a racist for defending NCB

By MAZWIN NIK ANIS and JOSHUA FOONG

KUALA LUMPUR: Minister in the Prime Minister’s Department Datuk Seri Nazri Aziz has called Tun Dr Mahathir Mohamad a racist for defending the National Civics Bureau (NCB) training modules.

Nazri said that while he agreed with the former prime minister’s sentiments about patriotism, he felt it was not the sole rights of the Malays.

“There are many of those who came out from the course very angry as many have felt that terms like Ketuanan Melayu (Malay supremacy) is ridiculous.

Baca selanjutnya di sini


Hari ini, TPM Muhyiddin Yassin memberi ulasan:

Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata adalah agak terlampau untuk melabelkan bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad sebagai rasis.

Beliau berkata Dr Mahathir sudah banyak berjasa kepada negara dan masih mampu menyumbangkan idea. "Jadi hendak menyebut beliau sebagai rasis itu agak terlampau. Dia (Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Mohamed Nazri Aziz) kawan saya juga tetapi tidak tahu kenapa perkara itu terkeluar. Dalam situasi politik negara hari ini macam-macam pihak boleh menyalahtafsir," katanya di Jepun.

Muhyiddin yang dalam misi perdagangan dan pelaburan khas ke Jepun mengulas kenyataan Mohamed Nazri semalam yang melabelkan Dr Mahathir sebagai rasis kerana mempertahankan modul kurikulum Biro Tata Negara (BTN).

Dr Mahathir sebelum itu berpendapat kerajaan tidak perlu terperangkap dengan permainan politik pembangkang sehingga perlu merombak modul kurikulum yang diguna pakai oleh BTN dan telah sekian lama dipraktikkan secara berkesan di
Malaysia.

Apakah Nazri Aziz masih ingat:

Pada 1993 ketika menjadi senator dan naib ketua Pemuda, Tun M telah melantik beliau menjadi Pengerusi Mara menggantikan Tamrin Ghafar. - Apakah sekarang ini apabila Tun M sudah bersara dan Nazri masih menjadi menteri maka Nazri sudah hilang rasa hormat kepada Tun M hingga selayaknya beliau menggelar Tun M rasis? Jangan jadi kacang lupakan kulit...

Masihkan Nazri ingat bagaimana pelantikan itu dibuat? Jika tidak ingat biarlah Lebai ceritakan sedikit:...

Perlantikan pengerusi badan atau agensi kerajaan dibuat oleh kementerian selepas dipersetujui oleh Perdana Menteri. Ini satu peraturan. Tetapi bukanlah satu kebiasaan bagi Perdana Menteri memanggil, berbincang dan mengarah pengerusi
badan-badan kerajaan secara langsung. Bagaimanapun, ada sedikit keistimewaannya dengan perlantikan Nazri. Perdana Menteri memanggil beliau sebelum Menteri Perusahaan Awam ketika itu, Datuk Dr Yusof Noor mengumumkan perlantikannya. Perdana Menteri mengarahnya memulihkan imej Mara dan menyusun semula Mara supaya fungsi badan itu memenuhi matlamat penubuhannya.

Nah...biasanya kementerian akan senaraikan nama orang yang akan dilantik menjadi pengerusi badan berkanun, tetapi dalam kes Nazri, belum apa-apa dia sudah dipanggil oleh Tun M untuk menjadi pengerusi Mara. Ini menunjukkan Tun M
percaya kepada Nazri. Jangan lah sekarang ini Nazri pula mengatakan Tun M adalah RASIS... Cakap siang pandang-pandang, cakap malam dengar-dengar... ini Nazri kena ingat.

Nazri tentu ingat pada 1994 ketika memangku jawatan Ketua Pemuda Umno, dia pernah menggertak pemimpin tertinggi Umno, sebelum tindakan beliau yang cuba menentang Tun M ketika itu mendapat kritikan hebat, hingga beliau sendiri kepanasan. Selepas menerima kecaman, Nazri sedar dan menghantar surat memohon maaf kepada Tun M di atas keceluparan beliau.

Apa yang Nazri kata masa itu: "saya menyatakan saya tidak berniat menyinggung perasaan atau mempertikai kan kepemimpinan beliau. Saya juga menjelaskan kepada Dr Mahathir bahawa manakala cara penyampaian saya agak kasar dan
emosional, ia sekadar menyatakan sikap dan pendirian tegas Pemuda Umno untuk memulihkan maruah dan kewibawaanpergerakan itu serta menolak kepemimpinan Rahim".

Ada banyak lagi yang Nazri masih ingat kenyataannya yang banyak membidas Tun M.

Lebai harap Nazri baik berhati-hati kerana pengaruh Tun M tetap ada di sekeliling beliau. Malah pengaruh Tun M bukan saja di dalam Umno, tetapi meliputi komponen BN. Lebai ikhlas menasihatkan Nazri.


REMINDER:

Any constructive criticism and comment that would contribute to fair, frank and informed discussion on this posting to help achieve our national objective will be most appreciated. We need to have more open exchange of ideas on this sensitive but important subject in the context of the national vision and security.

No comments: