Kepada Hishammuddin Hussein dan Menteri-Menteri MELAYU:

KUASA ADALAH IBARAT SEBILAH PEDANG. JIKA IA SEKADAR DIGILAP, DIPERASAP, DISARUNGKAN DAN DIGANTUNG DI DINDING, BERAPA BANYAK PEDANG PUN YANG ADA, TIADA GUNANYA. TETAPI JIKA SEKALI SEKALA DIGUNAKAN, BIARPUN HANYA UNTUK MEMOTONG SEBIJI MANGGA, MAKA AKAN DIKETAHUILAH TAJAM TUMPULNYA.

Monday, December 7, 2009

4 beradik mati lemas bersama - pilu Lebai

Mulanya, mereka sekeluarga lapan beranak gembira keluar memancing di sebuah ladang kelapa sawit di Kota Bahagia dekat Muadzam di Kuantan, Pahang, hari ini.

Sambil ibu dan bapa serta dua anak kembar mereka, Nor Ain Syahirah dan Nor Ain Syariah enam tahun, empat lagi adik beradik berumur 8 hingga 15 tahun bermain sesama mereka berhampiran sebuah parit berdekatan. Begitu asyik mereka adik beradik bermain, saling sayang menyayangi antara satu sama lain.

Tidak terlintas bencana akan menimpa, ibu bapa mereka terus memancing, hingga terdengar satu jeritan.....kira-kira pukul 1.30 tengah hari tadi.

Norsyakirah binti Md Shamsuri, berusia lapan tahun tiba-tiba tergelincir dan jatuh ke dalam parit sedalam 10 kaki.


Melihat adik yang terus tenggelam dalam parit itu, si abang dan si kakak - Mohd Shukri berusia 15 tahun, Syafiqah juga 15 tahun dan Mohd Syafik berusia 12 tahun tanpa lengah dan membuang masa terjun ke dalam parit untuk menyelamatkan adik kesayangan mereka, walaupun menyedari mereka sendiri tidak pandai berenang.

Md Shamsuri yang sedar kejadian itu dan melihat tangan anak-anaknya terkapai-kapai dalam parit berkenaan terjun sama, tetapi gagal mencapai anaknya. Beliau naik semula apabila dia sendiri hampir lemas dan berlari ke jalan untuk meminta bantuan menghubungi bomba dan penyelamat.

Muhammad Syukri Md Shamsuri dan Norsyafiqah - kedua-duanya menunggu keputusan Penilaian Menengah Rendah.

Demikian lah kasih sayang adik abang dalam keluarga itu yang akhirnya menyebabkan empat beradik yang awalnya main bersama-sama, tetapi meninggal dunia bersama-sama. Sebak Lebai membaca berita dan mendengar berita tragis itu. Suami isteri hilang empat anak serentak.

Lebih sebak lagi, apabila mengenangkan kesanggupan abang-abang dan kakak Norsyakirah yang sedia menyerahkan nyawa sendiri demi kasihan kepada adik mereka yang tergapai-gapai dalam parit berkenaan.

Sama-sama kita sedekahkan al-Fatihah kepada jenazah empat beradik itu.


REMINDER:

Any constructive criticism and comment that would contribute to fair, frank and informed discussion on this posting to help achieve our national objective will be most appreciated. We need to have more open exchange of ideas on this sensitive but important subject in the context of the national vision and security.

1 comment:

Mohd said...

Kejadian macam inilah patut membuka mata masyarakat kita utk mengajar anak2 berenang!