Kepada Hishammuddin Hussein dan Menteri-Menteri MELAYU:

KUASA ADALAH IBARAT SEBILAH PEDANG. JIKA IA SEKADAR DIGILAP, DIPERASAP, DISARUNGKAN DAN DIGANTUNG DI DINDING, BERAPA BANYAK PEDANG PUN YANG ADA, TIADA GUNANYA. TETAPI JIKA SEKALI SEKALA DIGUNAKAN, BIARPUN HANYA UNTUK MEMOTONG SEBIJI MANGGA, MAKA AKAN DIKETAHUILAH TAJAM TUMPULNYA.

Wednesday, January 13, 2010

Baling kuil Sikh: Tangan siapa...?

Apakah ini satu lagi cubaan oleh pihak berkepentingan peribadi untuk menimbulkan ketidakharmonian di kalangan kaum di negara ini? Apakah tindakan membaling batu ke rumah ibadat/kuil Sikh di Sentul, Kuala Lumpur semalam adalah cubaan untuk mengalih perhatian kepada isu-isu besar yang diperkatakan sekarang?

Jadi, tangan siapa yang melampar batu ke kuil Sikh itu?

Dalam kejadian semalam, kira-kira 20 biji batu kecil dibaling di sekitar kuil Gurdwara yang berusia lebih 100 tahun itu. Hanya sedikit kerosakan dilaporkan, tetapi pihak kuil menganggap kejadian itu adalah hal terpencil dan tiada kaitan dengan pembakaran sembilan gereja berikutan isu kalimah Allah, baru-baru ini.

Namun, Lebai berpendapat kejadian membaling batu di kuil Sikh itu adalah cubaan untuk menimbulkan ketegangan kaum dan agama di negara ini. Lebai berharap polis mengambil tindakan segera, bukan sekadar memberi amaran seperti dilakukan oleh Menteri KDN, Hishammuddin Hussein.

Perlu diingat bahawa pada 2008 lalu, penganut agama Sikh turut memfailkan permohonan pencelah yang menyokong tuntutan Herald-The Chatolic Weekly. Presiden Majlis Gurdawara, Jagir Singh, membuat kenyataan bahawa perkataan Allah tidak saja untuk mereka yang beragama Islam. Majlis itu mendakwa, perkataan Allah yang digunakan bagi merujuk kepada Tuhan adalah sebahagian daripada integral kepada versi asal Kitab Suci Agama Sikh. Mereka mendakwa kitab itu adalah wahyu dari Tuhan dan perkataan asal dalam kitab itu tidak boleh ditukar, dipinda atau diubah.


REMINDER:

Any constructive criticism and comment that would contribute to fair, frank and informed discussion on this posting to help achieve our national objective will be most appreciated. We need to have more open exchange of ideas on this sensitive but important subject in the context of the national vision and security.

No comments: