Kepada Hishammuddin Hussein dan Menteri-Menteri MELAYU:

KUASA ADALAH IBARAT SEBILAH PEDANG. JIKA IA SEKADAR DIGILAP, DIPERASAP, DISARUNGKAN DAN DIGANTUNG DI DINDING, BERAPA BANYAK PEDANG PUN YANG ADA, TIADA GUNANYA. TETAPI JIKA SEKALI SEKALA DIGUNAKAN, BIARPUN HANYA UNTUK MEMOTONG SEBIJI MANGGA, MAKA AKAN DIKETAHUILAH TAJAM TUMPULNYA.

Wednesday, January 6, 2010

Kenapa Herald ada versi bahasa Melayu?....


....Bukan itu saja, malah Christian Federation of Malaysia (CFM) pada tahun lalu juga mendesak kerajaan Malaysia menyerahkan semula 15,000 naskhah kitab bible dalam bahasa Melayu yang dirampas.

Mereka mendesak supaya kerajaan Malaysia yang ditadbir oleh orang Melayu Islam supaya membenarkan pengedaran bible dalam bahasa Melayu, dengan alasan Perlembagaan Negara tidak melarang. Bahasa Melayu adalah bahasa rasmi negara dan semua kaum mesti menggunakan bahasa Melayu. Alasan yang sukar bagi kita untuk disangkal.

Apa pula kata pejuang-pejuang bahasa Melayu yang sebelum ini menentang keras PPSMI? Pejuang-pejuang bahasa Melayu yang terdiri daripada orang Melayu Islam yang cukup gila untuk mendaulatkan bahasa Melayu sekarang ini tentu bangga
kerana penggunaan bahasa Melayu kini mula meluas hingga kitab bible pun diterjemahkan ke bahasa Melayu.

Kenapa pihak gereja di Malaysia beriya-iya hendak memartabatkan bahasa Melayu dan menerbitkan bible bahasa Melayu serta akhbar Kristian edisi Melayu? Sedangkan penerbitan akhbar itu tahu bahawa majoriti penduduk Malaysia adalah
Melayu dan beragama Islam.

Lantak lah jika Indonesia membenarkan pengedaran kitab bible dalam bahasa Melayu Indonesia. Kita bukan Indonesia... kita adalah Malaysia dan pihak geraja kristian di Malaysia tidak boleh menyamakan Indonesia dan Malaysia.

Kenapa kristian terbitkan akhbar Herald versi bahawa Melayu dan terjemahkan bible ke dalam bahasa Melayu dan kini mahu menggunakan perkataan Allah dalam penerbitan mereka?

Jawapannya amat mudah: MUBALIGH KRISTIAN MAHU MENYEBAR DAKWAH KRISTIAN KEPADA ORANG MELAYU DI MALAYSIA. Dengan perkataan lain mengkristiankan Melayu Islam. Nah, itu tujuan sebenar mereka.

Tujuan menyebar dakwah kristian di kalangan orang Melayu di Malaysia sudah bermula sejak Malaya lagi. Pernahkan anda membaca kesusteraan Melayu lama. Pastinya anda akan terjumpa nama William Shellabear iaitu seorang pengkaji sastera lama dan mengkaryakan Sejarah Melayu dan Hikayat Seri Rama serta Kitab Kiliran Budi, Hikayat Hang Tuah dan Hikayat Abdullah. Siapa William Shellabear ini?

Di alam Melayu dulu, dia terkenal dengan gelaran `The Reverend' (Paderi Kristian) Shellabear bermazhab kristian Methodist. Dia juga dalah askar Inggeris yang datang ke Singapura dan Malaya sebagai askar dengan tugas tertentu. Biografi Shellabear telah ditulis oleh seorang pengkaji, Robert Hunt menerusi karya William Shellabear: A Biography.

Dalam buku itu Robert Hunt telah menyatakan bahawa: CITA-CITA SHELLABEAR MAHU MENGKRISTIANKAN ORANG MELAYU DI SEMENANJUNG DAN INDONESIA, SESUATU YANG TIDAK MUNGKIN BERJAYA. TETAPI DENGAN MENGGUNAKAN BAHASA MELAYU, DIA BERJAYA DENGAN MASYARAKAT PERANAKAN CINA (BABA). GEREJA CINA SELAT ATAU THE STRAITS CHINESE CHURCH ADALAH SATU-SATUNYA GEREJA KRISTIAN DI SINGAPURA YANG MENGGUNAKAN BAHASA MELAYU, SEPERTI DIGUNAKAN MASYARAKAT BABA.

Dalam hidunya, Shellabear pernah menterjemahkan kitab Injil ke dalam bahasa Melayu. Dia mula melibatkan diridengan misi Methodist. Dia bertekad untuk membawa perutusan Kristian kepada penduduk Melayu. Di Tanah Melayu sejak Perjanjian Pangkor pada 1874, pemerintah Inggeris melarang pendakwah Kristian berdakwah di kalangan pendudukMelayu. Tetapi, cita-cita menarik orang Melayu ke jalan kristian tetap membara dalam organisasi dakwah Kristian.

Begitu juga dalam diri Shellabear yang cita-cita yang tak kunjung padam dalam kalbu untuk mengkristiankan orang Melayu.

Tetapi, Shellabear melihat bahawa sukar mempengaruhi orang Melayu dan Islam lainnya untuk menerima dakwah Kristian.


Robert Hunt berkata: "Hungronje (mubaligh dan sarjana Belanda mengenai Islam yang sangat terkenal itu) had alreadyreached the conclusion that Christian missions among the Malay-speaking Muslims were both futile and unnecessary. Like many colonial administrators, both Dutch and British, he considered the great contribution of the west to the Malay peoples to be political and technological. Shellabear, on the other hand, believed that the Gospel wasthe single most important thing he should share with the Malays, and the translation of the Bible was the means by which this could be brought about." (Halaman 276, William Shellabear: A Biograph).

Demikian lah kegagalan mubaligh kristian pada masa itu untuk mengkristiankan orang Melayu Islam di Tanah Melayu dan Malaya. Dan kita tahu usaha-usaha itu berterusan dari masa ke masa tanpa henti secara sulit. Dan kini mubaligh kristian secara terang-terangan dengan menggunakan undang-undang cuba menyebarkan dakyah kristian sekali lagi. Kali ini mereka menggunakan sudut UNDANG-UNDANG dan BAHASA.

Benar seperti kata ayahanda Tun Dr Mahathir Mohamad bahawa isu ini tidak boleh diselesaikan di mahkamah atau dari segi undang-undang. OLeh itu, kita harus mendesak Kerajaan Malaysia dan Kementerian Dalam Negeri mengharamkan terus
penerbitan itu dan tidak melayan kerenah remeh yang cuba mengkristiankan orang Melayu.

THE USE OF THE WORD 'ALLAH' IN CHRISTIAN PUBLICATIONS IS ALSO LIKELY TO CONFUSE MUSLIMS AND DRAW THEM TO CHRISTIANITY.

Selamatkan Islam,
Selamatkan Melayu
.
Salam

REMINDER:

Any constructive criticism and comment that would contribute to fair, frank and informed discussion on this posting to help achieve our national objective will be most appreciated. We need to have more open exchange of ideas on this sensitive but important subject in the context of the national vision and security.

2 comments:

McTheory said...

salam perjuangan. .bro

KDN dah tangguh penggunaan kalimah Allah oleh majalah Herald Catholic. .

satD said...

Salam Lebai

Well written article....kalu nak kasi impact lebih bagus pakai gambar dengan hyperlink kepada original document supaya orang tak boleh nak sanggah fakta...kalu kita tulis aje nanti orang kata kita nak kelentong..

wass
satD