Kepada Hishammuddin Hussein dan Menteri-Menteri MELAYU:

KUASA ADALAH IBARAT SEBILAH PEDANG. JIKA IA SEKADAR DIGILAP, DIPERASAP, DISARUNGKAN DAN DIGANTUNG DI DINDING, BERAPA BANYAK PEDANG PUN YANG ADA, TIADA GUNANYA. TETAPI JIKA SEKALI SEKALA DIGUNAKAN, BIARPUN HANYA UNTUK MEMOTONG SEBIJI MANGGA, MAKA AKAN DIKETAHUILAH TAJAM TUMPULNYA.

Sunday, January 3, 2010

Perkataan Allah: Strategi Mengkristiankan Melayu

Pada bulan Disember 2007 Kementerian Keselamatan Dalam Negeri (KKDN)menyambung permit penerbitan Herald - The Catholic Weekly dengan memberi syarat supaya penerbitnya menghentikan penggunaan perkataan 'Allah' dalam versi
bahasa Melayunya jika mahu permitnya disambung lagi pada tahun berikutnya. KDN menegaskan bahawa 'Allah' hanya boleh digunakan untuk merujuk kepada Tuhan bagi umat Islam dan penggunaannya dalam majalah Kristian itu boleh menimbulkan
kekeliruan di kalangan umat Islam.

Pada 27 Disember 2007, penerbitan berkenaan menulis surat kepada KKDN supaya menimbang semula permohonan penyambungan semula permit Herald.

Pada 31 Disember 2007 Herald mengeluarkan kenyataan seperti berikut:

"On Dec 27, we wrote to the ministry requesting the minister to reconsider his decision. We were pleasantly surprised to receive a letter of approval dated Dec 28 which was hand-delivered to us on Dec 30. The letter places no restrictions whatsoever and includes the permit for all the languages, including the Bahasa Malaysia segment," said Herald editor Fr Lawrence Abraham.

Sebelum itu, KKDN sudah mengarahkan penerbit akhbar itu tidak menggunakan kalimah Allah dan memberi amaran permit penerbitan boleh digantung atau ditarik balik jika gagal mematuhi peraturan itu. Bagaimanapun, penerbit akhbar
berkenaan memfailkan writ saman dan penyataan tuntutan di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur bagi mendapatkandeklarasi sesuai untuk penggunaan kalimah Allah pada 5 Disember 2007. Akhbar yang mempunyai edaran 12,000 naskhah di
kalangan masyarakat Kristian negara ini, menyediakan laporan dalam bahasa Inggeris, Melayu, Tamil dan Cina.

Pada 26 April 2008, Hakim Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur, Lau Bee Lan menetapkan permohonan tuntutan saman oleh Archbishop Kuala Lumpur, Datuk Murphy Nicholas Xaviar Pakiam berhubung penggunaan perkataan Allah itu akan didengar. Pakiam memohon pembatalan keputusan KKDN melarang penggunaan perkataan `Allah' dalam penerbitan mereka, selain pengisytiharan penggunaan perkataa Allah bukan khusus untuk agama Islam. Sejak itu, bermulalah beberapa penangguhan kes itu yang dimohon oleh Peguam Kanan Persekutuan Suzanna Atan dihadapan Lau Bee Lan.

Sehinggalah pada 6 Mei 2008 Mahkamah Tinggi (Rayuan dan Kuasa-kuasa Khas) Kuala Lumpur, Lau Bee Lan membenarkan permohonan Archbishop Kuala Lumpur itu untuk semakan kehakiman berhubung penggunaan nama `Allah' dalammajalah Herald-The Catholic Weekly. Berikutan itu banyak jabatan agama Islam negeri dan agensi kerajaan memohon menjadi pencelah dalam kes berkenaan.

Dalam tempoh 2008 itu, kita juga terperanjat apabila penganut agama Sikh turut memfailkan permohonan pencelah yang menyokong tuntutan Herald-The Chatolic Weekly. Presiden Majlis Gurdawara, Jagir Singh, membuat kenyataan bahawa
perkataan Allah tidak saja untuk mereka yang beragama Islam. Majlis itu mendakwa, perkataan Allah yang digunakan bagi merujuk kepada Tuhan adalah sebahagian daripada integral kepada versi asal Kitab Suci Agama Sikh. Mereka mendakwa kitab itu adalah wahyu dari Tuhan dan perkataan asal dalam kitab itu tidak boleh ditukar, dipinda atau diubah.

Pada Disember 2008, permit penerbitan tahunan Herald pun tamat. Tetapi mereka memohon pembaharuannya. Dan pada penghujung tahun itu mereka mendapat kelulusan permit dengan beberapa syarat tambahan. Bahagian Kawalan Teks
al-Quran dan Penebritan KDN menambah tiga syarat yang perlu dipathui iaitu:

* Menghentikan penerbitan dalam bahawa Melayu sehingga keputusan mahkamah berhubung penggunaan perkataan Allah selesai;
* Penerbitan hanya boleh dijual di gereja; dan
* Muka depan mesti menyatakan dengan jelas bahawa penerbitan hanya untuk penganut Kristian.

Bagaimanapun, Gereja Roman Katolik Malaysia dengan berani menolak ketiga-tiga syarat tambahan yang dikenakan oleh KDN dengan memberi amaran akan membawa kes itu ke mahkamah. Dalam surat jawapan kepada KDN, Murphy Pakiam mengkritik
syarat itu dengan mengatakan ianya "unreasonable", "irrational", "illegal" and "reeking of ill-will and bad faith".

Beberapa hari kemudian, KDN memberi kebenaran kepada Herald untuk menerbitkan edisi bahasa Melayunya. Herald pula berkata mereka tetap akan menggunakan perkataan Allah dalam penerbitan itu. Dan ini terbukti dalam penerbitan berikut apabila perkataan Allah masih digunakan dalam penerbitan itu.

Pada Januari 2009, mahkamah yang mendengar kes itu diberitahu oleh Peguam Kanan Persekutuan Nizam Zakaria, bahawa penggunaan perkataan `Allah' dalam penerbitan berkaitan agama Kristian tidak lagi dilarang seperti terkandung dalam
warta baru dikeluarkan KDN awal 2009. Ini kerana Menteri Dalam Negeri, mewartakan perintah bertarikh 21 Januari 2009, bertajuk `Perintah Keselamatan Dalam Negeri (Larangan Penggunaan Perkataan Tertentu Pada Dokumen dan
Penerbitan) 2009'.


Warta itu menyebut "percetakan, penerbitan, penjualan, pengedaran dan pemilikan apa-apa dokumen dan penerbitan berhubung agama Kristian yang mengandungi perkataan `Allah', `Kaabah', `Baitullah' dan `Solat' dilarangmelainkan jika di kulit muka depan dokumen dan penerbitan itu ditulis perkataan `UNTUK AGAMA KRISTIAN'. Perintah itu diwartakan pada 16 Februari 2009 dan berkuat kuasa pada tarikh itu.
Beberapa hari kemudian, Menteri Dalam Negeri ketika itu, Datuk Seri Syed Hamid Albar, mengakui ada kesilapan dalam penggubalan perintah bertarikh 21 Januari yang diwartakan pada 16 Februari lalu itu, hingga menimbulkan kekeliruan.

Berikutan itu KDN membatalkan serta-merta pewartaan perintah yang membenarkan penggunaan perkataan `Allah' dalampenerbitan agama Kristian.

Pada masa itu akhbar, internet atau laman blog tidak pun memperbesar-besarkan cerita penggunaan Allah dalam Herald kerana ketika itu umat Islam Malaysia asyik bergaduh sesama sendiri. Hanya apabila Lau Bee Lan membenarkan Herald
menggunakan perkataan Allah dalam penerbitan mereka barulah umat Islam ternganga/terlopong dan terhantuk. Kelam-kabut satu negara apabila Lau Bee Lan memberi alasan Perlembagaan Persekutuan, dan memberi kejayaan kepada
penganut Kristian.

Lebai percaya gereja Roman Katolik Malaysia mendapat idea untuk menggunakan perkataan Allah berikutan kenyataan oleh rakan mereka di Netherlands pada Ogos 2007. Menurut laporan AP:

Dutch bishop: Call God ‘Allah’ to ease relations
Roman Catholic leader stokes already heated debate on religion
Aug. 15, 2007
AMSTERDAM - A Roman Catholic Bishop in the Netherlands has proposed people of all faiths refer to God as Allah to foster understanding, stoking an already heated debate on religious tolerance in a country with one million Muslims.

Bishop Tiny Muskens, from the southern diocese of Breda, told Dutch television on Monday that God did not mind what he was named and that in Indonesia, where Muskens spent eight years, priests used the word "Allah" while celebrating Mass.

"Allah is a very beautiful word for God. Shouldn't we all say that from now on we will name God Allah? ... What does God care what we call him? It is our problem."

A survey in the Netherlands' biggest-selling newspaper De Telegraaf on Wednesday found 92 percent of the more than 4,000 people polled disagreed with the bishop's view, which also drew ridicule.

"Sure. Lets call God Allah. Lets then call a church a mosque and pray five times a day. Ramadan sounds like fun," Welmoet Koppenhol wrote in a letter to the newspaper.

Gerrit de Fijter, chairman of the Protestant Church in the Netherlands, told the paper he welcomed any attempt to "create more dialogue", but added: "Calling God 'Allah' does no justice to Western identity. I see no benefit in it."

A spokesman from the union of Moroccan mosques in Amsterdam said Muslims had not asked for such a gesture.


Read here


Berikutan itu, akhbar berkenaan membuat kaji selidik yang mendapat 37,809 respond:

Live Vote
* Do you think people of all faiths should call God "Allah" to help religious relations? - 37809 responses
Yes. It means the same thing and could help ease tensions - 6.7%
No. We should stick to the English word for God - 85%
I don't know or don't care - 8.2%


*********
Lebai terbaca sebuah artikel yang ditulis oleh Nakman Rawi Jamil 19 tahun lalu yang mengemparkan. Katanya:

"Sebuah rencana yang ditulis oleh Mahmud Bayumi dari Kaherah dalam akhbar mingguan `Al-Muslimoon' terbitan Jeddah pada 8 November 1991, membongkar, satu rancangan yang cukup menarik dan barangkali menggemparkan mengenai sebuah dokumentasi yang diterbitkan oleh Gereja Katolik yang menolak akidah kepercayaan) Triniti. Penulis berkenaan menceritakan bahawa seorang tokoh veteran, ahli politik dan juga seorang penulis terkenal di dunia Arab, Dr Makruf Ad Dawalibi, memberitahunya bahawa beliau mememiliki sebuah dokumentasi yang diterbitkan oleh Gereja Vatican yang memutuskan bahawa Kristus (Nabi Isa) sebenarnya adalah hamba Allah, bukan anak Tuhan. Gereja Vatican menerbitkan dokumentasi itu setelah mereka melakukan penyelidikan selama empat tahun bersama sebilangan besar ahli tokoh agama Kristian.

"Dokumentasi itu mengandungi arahan terus terang kepada semua gereja Katolik di dunia yang memutuskan supaya tidak disebut Kristus dalam gereja tetapi hendaklah disebut nama 'Allah Pencipta, Pencipta Langit dan Bumi 'Jalan Rasul lbrahim. Dr Makruf Ad-Dawalibi menerangkan, dokumentasi yang diterbitkan oleh gereja Vatican, mengakui bahawa gereja sudah melakukan pelbagai kezaliman menentang agama Islam, sebagaimana juga meminta supaya bersikap keterbukaan terhadap agama Islam.

Dokumentasi itu menerangkan bahawa pihak gerejalah yang berada di belakang peperangan Salibiah dan di belakang kolonial yang menjajah negara-negara Islam tanpa asas kebenaran. Dokumentasi itu juga mengakui bahawa gerejalah yang
mewujudkan `Israel' dan menuntut tokoh-tokoh agama Kristian supaya mengakui akan kesilapan yang mereka lakukan kerana menentang agama Islam dan orang Islam; dan juga menuntut supaya mereka mengadakan dialog dengan orang Islam. Dr Makruf Ad-Dawalibi berkata lagi, orang Yahudi merampas dokumentasi itu dari pelbagai gereja dan inilah yang menyebabkan dokumentasi itu tidak ada atau sampai ke pusat-pusat Islam yang bertaburan di seluruh dunia.

Dr Makruf Ad-Dawalibi menambah, Putera Gett, Ketua Perisikan Inggeris-Amerika dalam peperangan terakhir menulis sebuah buku yang mendedahkan skandal Zionis. Buku itu menyebut bahawa orang Yahudilah yang berada di belakang setiap
peperangan menentang negara Islam. Oleh itu orang Yahudi menculik pengarang berkenaan isteri dan anak-anaknya. Beliau menunjukkan bahawa buku Putera Gett mengandungi beberapa maklumat yang menyakinkan pembuktian bahawa orang
Yahudi-menganggap agama Islam dan Kristian sebagai penentang agama Yahudi. Mereka berusaha melagakan sesama Islam dan Kristian.

Dr Makruf Ad-Dawalibi menerangkan, jurutera Perancis yang bernama Capro, menulis dua buah buku mengenai `Cabaran Yahudi' dan `Kekejian Zionis'. Dua buku itu menyebut bahawa peperangan Tartar menentang orang Islam adalah dengan
galakan dan perancangan orang Yahudi. Beliau menemui pengarang berkenaan di Paris dan berhasil mendapat sejumlah naskhah buku daripadanya. Beliau sendiri mengedarkan buku itu kerana pihak berkuasa Perancis mengharamkan pengedaran
buku Capro yang membongkar komplot Zionis. Beliau meminta lebih banyak naskhah buku untuk diedarkan dan menetapkan temujanji dengan pengarang itu. Tetapi malangnya pengarang itu tidak hadir kerana orang Yahudi sudah menculiknya dan meracunnya melalui makanan dalam satu undangan yang dijemput oleh orang Yahudi untuk menyekat pengedaran buku berkenaan.

Beliau menambah orang Yahudi mengancam untuk membunuh isteri Capro jika isterinya tidak menyekat pengedaran buku itu. Isteri Capro terpaksa menarik semua pengedaran buku itu dan menyerahkannya kepada mereka.

***********************
Ingatlah peringatah Allah:

"Sesungguhnya telah kafirlah orang yang berkata: Sesungguhnya Allah ialah Al Masih putera Maryam, padahal Al Masih (sendiri) berkata: Hai Bani Israel, sembahlah Allah Tuhanku dan Tuhanmu.
"Sesungguhnya orang yang mempersekutukan (sesuatu dengan) Allah, maka pasti Allah mengharamkan kepadanya syurga dan tempatnya ialah neraka, tidaklah ada bagi orang zalim itu seorang penolong pun. Sesungguhnya kafirlah orang yang
mengatakan: Bahawasanya Allah salah seorang dari yang tiga, padahal sekali-kali tidak ada Tuhan selain dari Tuhan Yang Esa. Jika mereka tidak berhenti dari apa yang mereka katakan itu, pasti orang yang kafir di antara mereka akan ditimpa seksaan pedih. (Surah al-Maidah,ayat 72-73)


REMINDER:

Any constructive criticism and comment that would contribute to fair, frank and informed discussion on this posting to help achieve our national objective will be most appreciated. We need to have more open exchange of ideas on this sensitive but important subject in the context of the national vision and security.

2 comments:

Arif Omar said...

cara halus dan jangka panjang bagi mengkristiankan melayu islam. mereka makin besar kepala

wakilrakyat said...

tahniah bro...maklumat yang lengkap dan sangat berguna kepada umat Islam. Saya ambil maklumat ini untuk posting blog saya: www.wakilrakyatblog.blogspot.com